A Transzparens Újságírásért Alapítvány elindítja a Transzparens Oktatásért projektet
A projekt keretein belül képzési anyagot állítanak össze a hallgatók számára, amely segíti őket abban, hogyan ismerhető fel a világnézeti alapú diszkrimináció.
Marxista gyökerek és az eltörléskultúra, amelyben nincs megbocsátás – az MCC-ben a Transzparens Oktatásért projekt keretein belül mutatták meg a szakadékot, ahová a nyugati woke oktatás vezet; kérdés: Trump véget tud vetni ennek?
Nyitókép: Facebook
***
Először a HR-es pozíciókat szerzik meg a neomarxisták a nagy nyugati egyetemeken. A HR-es pozíciók megszerzésével megvannak a kulcspozíciók, innentől kontrollálják, kit vesznek fel rendes állásba az egyetemeken: balosokat; minél többet, annál jobb. Ehhez habkönnyű, sokszor mondvacsinált szakokat nyitnak, ahová aztán a diákok tömegei is érkeznek és indoktrinálódnak. Ezek aztán egyszer kijönnek az egyetemről, nekik munkát kell adni, pozíciókat kell csinálni nekik.
Körülbelül így írta le a woke tudománygyár működését Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója, aki Hajdú Tímeával, lapunk külpolitikai újságírójával beszélgetett az MCC Scrutonban a woke oktatás jövőjéről „Politikai diszkrimináció az amerikai egyetemeken” címmel a Transzparens Oktatásért projekt szervezésében.
De mi is ez a woke és honnan ered? Tágabb értelemben Setényi szerint ez nem más, mint ami a kínai proletár kulturális forradalom esetében is kiütközött, egyes elemeiben pedig a kelet-európai szocializmusban is tapasztalható volt.
„A bűnös múlt végső eltörlése”
– fogalmazott. A woke neomarxista gyökerei ugyancsak tagadhatatlanok, a woke lényegében ezen irányzatok és
„általánosabb nyugtalanság felkarolása nehezen látható politikai erők által amelyek ebből globális mozgalmat csinálnak”
Szűkebb értelemben Hajdú Tímea adott választ rá, szerinte „a woke minden, ami megszállottan foglalkozik a genderrel, nemiséggel, rasszizmussal”; szerinte a mai formája tíz évvel ezelőttre datálható, amikor 2015-ben a Yale egyetemen egy filozófiaprofesszorral szemben amiatt szerveztek safe space-párti tüntetést diákok, mert körlelvélben jelezte, hogy bárki bárminek öltözhet Halloweenkor; a diákok dühödten követelték az elmozdítását, végül az igazgató behódolt minden követelésüknek, Erika Christakisnek és férjének is távoznia kellett az egyetemről. Vagyis ő volt az eltörléskultúra első ismert áldozata.
Ez ügyben nem az a kérdés, hogy a diákok miért elégedetlenkednek, hanem hogy az akadémiai dolgozók miért állnak melléjük, és nagyrészük miért nem áll ki a célba vett kollégáik mellett – vetette fel Setényi –; vagyis „végignézik, ahogy színvonalas munkát végző szakembereket kicsinálják a diákok az egyetemen”. Ezt követte a cikk elején idézett magyarázat; ami egyébként Setényi nyugati beszélgetőpartnereitől szedegetett össze a HR-pozíciók mindenhatóságáról és ennek hatásairól.
„Egy ilyen helyzetben mindenki kétszer is meggondolja, mit mond”
Hajdú Tímea az elitegyetemeken elterjedt feljelentéskultúrát is a vadhajtások közé sorolta, mondván itt a bocsánatkérés sokszor nem elég. „Az eltörléskultúrában nincs megbocsátás” – van, hogy mindenképp kiutálják a célba vett oktatókat. A diákok hasonlóképpen járnak, titokban tartják például Izrael-pártiságukat, vagy éppen republikánus beállítottságukat.
Egyébként egy jókora csapás volt Setényi szerint az egyetemekre a tömegoktatás,
amikor a „nem szokványos hallgatók” tömegeit, vagyis a frontról hazatérő második világháborús katonákat Eisenhowerék ráengedték az egyetemekre, olyan tömegeket, akiknek nem voltak akadémiai közegbeli hagyományaik, s puszta tömegükkel lehetetlenné tették a korábbi professzori-hallgatói mester-tanítvány viszonyt. Mindehhez sok tanár is kellett felvenni,
„és megjelent az akadémiai proletár típusa”,
vagyis az alulfizetett, határozott idejű szerződésről szerződésre élő, túlhajszolt tanár, akinek akadémiai hagyományai nincsenek, sok munkája és kevés pénze viszont igen. Eközben látják az egyetemi „arisztokráciát”, a nevükre-kapcsolataikra alapozva sok projektpénzből kutató felső réteget – így szükségképpen balosok lesznek – folytatta az eszmefuttatást.
Ezekből az árkokból is táplálkozik a woke, hiszen
„ők kötnek szövetséget a rebellis hallgatókkal”.
Hajdú Tímea még hozzáfűzte mindehhez: a hatvanas évek óta indult, és a Reagen-éra alatti balos tanári ellenállásban teljesedett ki az a divat, hogy meghallgatni sem kell a másik oldalt; sőt, idővel ki lehet szorítani, el lehet hallgattatni. Ezzel párhuzamosan megjelentek az említett „abszurd szakok”, a valós akadémiai tudás nélkül beáramló tömegekkel, ennek gyakran a szociológia szak esett áldozatául.
És amikor munkát kell nekik adni, akkor jönnek a kvóták – egészítette ki Setényi,
aki itt igen keményen fogalmazott.
„A kvóta-követelés arra vonatkozik, hogy egy olyan diplomával ami nem ér semmit, vagyis valós tudás nékül beülhessen az illető a közép- vagy felsőközép-vezetésbe. A női és kisebbségi kvótakövetelés is ez, a gender, minority és egyéb tanulmányok burjánzása is burkoltan ez”.
Mindeközben a valóban energiabefektetést igénylő természettudományos labormunkát kétharmadrészben kínaiak, kisebb részben kelet-európaiak végzik – mutatott rá. Szerinte ha ebből az amerikaiak nem tanulnak, annak nagyon súlyos következményei lesznek.
Sajnos mindez a meritokratikus, érdemalapú szerveződés ellenében hat, amit már kipróbált Kína a kulturális forradalom idején, vagy éppen a kelet-európaiak a rendszerváltás előtti negyven évben: hogy előbb legyen valaki jó vörös, aztán jó szakember.
Ha meghallgatnának minket, és a kelet-európai tapasztalatokat, megspórolhatnák az egészet Setényi szerint, ámde a nyugatiak azt hiszik, majd ők jobban fogják csinálni.
„A kínai kollégák, akik a kulturális forradalom miatt szégyellték magukat, megkönnyebbültek, hogy a Nyugat is tud ilyet.”; az amerikaiak meg megdöbbennek, amikor felvillantja nekik, hogy
„ezek az emberek akik ezekről az egyetemekről jönnek ki, semmihez nem értenek”,
miközben Kínával kellene versenyezniük majd, „ahol még rendes mérnököket, orvosokat, filozófusokat képeznek”. Ehhez kevés megvenni a világból a legjobb innovátor koponyákat, kell egy masszív másodvonal, amelyik „viszi a boltot”, s amire nem lesznek jók „ezek a woke-osok”.
Az is felmerült hogy van-e kiút mindebből; abban mindkét résztvevő egyetértett, hogy ehhez egy négyéves Trump-adminisztráció nagyon kevés, évtizedes távlatokban kellene gondolkodni, hiszen folyamatosan romlik a minőség, akkor is, ha időközben valamelyest megfékezik a DEI (diversity-equity-inclusion) felvételeket, illetve már az általános iskolában megindul az indoktrináció, az egyetemi reform már önmagában kevés.
Ezzel szemben Magyarországon az alapítványi intézményekben szerencsére nincs túl nagy esély arra, hogy előretörjön a woke, lévén a HR-pozíciókat jól őrzik; noha a hallgatók egy része már szorgalmazott volna hasonlókat, ez még a nem alapítványi ELTE-n is elhasalt például a gendersemleges vécé kialakítása kapcsán – értettek egyet.
Ezt is ajánljuk a témában
A projekt keretein belül képzési anyagot állítanak össze a hallgatók számára, amely segíti őket abban, hogyan ismerhető fel a világnézeti alapú diszkrimináció.